A BŐR ÉS ÉN

A bőrművesség számomra egyfajta gondolkodásmód, hobbi és munka is egyben, de leginkább látásmód.

Kapcsolódás a múlthoz

A bőrművesség számomra egyfajta gondolkodásmód, hobbi és munka is egyben, de leginkább látásmód. Benne van mindaz, amit igazán szeretek: az elmélyült, belefelejtkező alkotás, a szabadság, a történelem, a manuális tevékenység, a tervezés, agyalás, állandó gondolkodás.

Magáról a bőr anyagról felhalmozott tudás az emberiség egyetemes, évezredeken, kontinenseken, népeken, kultúrákon átívelő tudás kincse: gondoljunk csak bele, az egyik legrégebben felhasznált anyag az állati bőr. Hamarabb munkálta meg az ősember a bőrt, mint a fémet vagy a követ, hamarabb készített magának bőrből ruházatot, lábbelit, hajlékot, mint bármilyen más anyagból. Ennek a hatalmas tudáskincsnek az őrzői vagyunk, mi bőrösök, bár a szakmák ebben a műanyag, virtuális világban egyre fogynak, de főleg itt Magyarországon van még mit őrizni, megőrizni.

Fontos számomra ez a kapcsolódás a múlthoz, az ősi, letűnt, a természettel szervesen együtt élő világhoz, elfeledett népekhez, civilizációkhoz: mindig érdekelt a történelem, a néprajz, ebből az anyagból pedig valahogy árad az időtlenség, a téren és időn kívüliség.

Organikus bőrművészet

Ha létezik organikus építészet, akkor létezik organikus iparművészet, ezen belül pedig létezik organikus bőrművészet is. Ez az, ami engem izgat, rájöttem, végül is, én ezt csinálom, ez az én utam.
Mert mi is az, hogy organikus? Elsősorban gondolkodásmód, látásmód, persze, ha akarjuk, mögé képzelhetjük a Rudolph Steiner-i komplex antropozófikus filozófiát…

Ahogy az organikus építészet is, úgy én is elsősorban a törzsi társadalmakat, történelem előtti népeket, a természetet, és a népművészetet tekintem fő ihletadónak, innen inspirálódom.

A természettel szoros közelségében, akár törzsi szinten élő népek, nomádok, pásztorok, által készített tárgyak, technikák, de főleg a látás módjuk inspirál. Szeretem a tárgyakban a mívességüket és azt a türelmet, végtelen alázatot, amiből érzőzik, hogy megvalósulásukat nem a megélhetés, hanem a szépség, a harmonikusság megragadása, az alkotás öröme inspirálta.

Legyen szó akár egy afrikai pásztor tűzkövet rejtő erszényéről, egy gondosan megmunkált amulett tartóról, egy eszkimó bőr-anorákról, vagy egy magyar pásztor dohány zacskójáról. De nagyon izgalmasnak találom a történelmi korok divatját, vagy a jégbe fagyott Ötzi bőr ruháját, a dán mocsarakba ragadt, bámulatos, kora középkori, de akár ma is divatos bocskorokat, sarukat, szeretem a reneszánsz kor festményein fel-felbukkanó övön lógó erszényeket, érdekelnek a régi korok viseletének bőr részei, de a népi a szűcsmunka is.

Hiszek a szimbólumok erejében!

Szeretem a régi tárgyhoz hasonlító tárgyat mai formába öntve, egy kis csavarral, a mai kor követelményeinek megfelelővé, hordhatóvá varázsolni. Az a kontraszt érdekel, ami régi és új, idejétmúlt és ultramodern között feszül, ez számomra nagyon érdekes tud lenni. Szeretem azokat az egyedi megoldásokat, amiket géppel nem tudnak megcsinálni, ettől lesz a tárgy élő, személyre szabott.

Ezen kívül hiszek a szimbólumok erejében: ez a mai kor emberének is sokszor jelentést hordoz, számomra sem mindegy, hogy egy jelkép, egy jel milyen üzenettel bír. Akár egy megrendelőnek készülő tárgyon megjelenő jelkép is lehet számomra üzenet hordozó, akár számomra is lehet mondanivalója, lehet, hogy épp akkor, épp azzal a szimbólummal nekem is dolgom van… erősen hiszek abban, hogy a tárgyaknak is, főleg a kézzel és szívből készült tárgyaknak ugyanúgy, mint mindennek ezen a bolygón, rezgésük, üzenetük, mondanivalójuk van.

És itt válik el számomra a jó iparos a művésztől: igyekszem a tárgyaimat úgy megcsinálni, hogy mindig ott legyen bennük a Gondolat, a Gondolkodás, az Üzenet is.

És hogy konkrétan miket készítek? Persze elsősorban egyedi bőr táskákat, de a táskák mérete, fazonja, összeállítása, színe, anyaga mind-mind más, sosincs két egyforma, itt szabadjára engedhetem a fantáziámat, használhatom akár azt a virtuóz bőrmegmunkálási tudást, ami a magyar népművészetnek olyan fontos jellegzetessége, vagy akár a rajzkészségemet.

Anyagszerűség

Az anyagszerűség kiemelten fontos számomra, ez az organikus gondolkodásból fakad, a bőrt a bőranyaghoz kapcsolódó technikákkal munkálom meg, tudatosan nem használom a ma igen divatos, de más anyagokhoz kifejlesztett technikákat, pl. a vésést, faragást.

A bőrt igyekszem ennek az öko –logikus gondolkodásmódnak megfelelően tiszteletben tartani, és ennek szellemében felhasználni. Hiszen az állat, melynek a bőrét felszabom, az életét adta értünk: mindez felelősségre sarkall, ezért nem lehet egy bőrtáska számomra egyszerű divatcikk.

Motorosoknak teljes kollekciókat kínálok elsősorban cruiser és chopper motorokra egyedi, személyre szabott nyeregtáskák, hátsó táskák, hengertáskák, villatáskák, tankpadok valamint kis tárolók készítésével, mindent, amitől a motor egyedi és személyre szabott lesz, ami a stílusos és kényelmes motorozást szolgálja.

Egy motoros sokszor az életfilozófiáját, gondolkodását is kiteszi a motorjára, üzenetet közvetít, ami engem, mint készítőt, nagyon inspirál, hiszen a művészi díszítési módoknak nagyobb teret hagy, mint egy pl. irattáska díszítése.

A motorosokat kis túlzással a középkori lovagok mai leszármazottainak tekintem, miért ne készíthetnénk mívesen kidolgozott, egyedi bőr felszerelést a mai kor bőrpáncélba öltöztetett lovagjainak?

Itt az extrém igénybevétel, a felrögzítés módja, a táskák hatalmas mérete és merevsége eleinte igen nehéz feladatok elé állítottak, de a különleges díszítésre is lehetőséget adó motoros táskák készítése számomra olyan egyéni kifejezésre alkalmat teremtő, egyedi alkotó feladat, amit mindig is szerettem volna csinálni. Ezen kívül egy 50 kg-os nőnek olyan komoly, kihívásokkal járó nehéz fizikai munka, amire viccesen azt szoktam mondani, hogy ez az én extrém sportom.

http://krisztidobos.com/wp-content/uploads/2019/01/ars-poetica.jpg
Semmihez sem fogható az érzés, amikor belépve a műhelybe...
http://krisztidobos.com/wp-content/uploads/2019/01/eletut.jpg
Amióta az eszemet tudom, mindig rajzoltam, gyerekkoromtól fogva...
Magyar kézműves remek díj
2007 augusztus 20-n, a Magyar Oktatási Minisztérium állami kitüntetését...
error: Content is protected !!